|
[27.09.08]
Elisabeth Engen og Jorun Kraft Mo deltar på kunsthåndverkernes triennale 2008.
Utstillingen ble vist på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i trondheim 27.september - 09. november 2008 og vises i Galleri NORSU, Helsinki fra 15.januar - 15. februar 2009.
Organisasjonen Norske Kunsthåndverkere har siden 1975 hatt årlige juryerte utstillinger av norsk kunsthåndverk. I 2002 ble det innført et nytt materialbasert konsept, kalt Triennale, der kun ett fagområde blir presentert hvert år. I år er det andre gang det arrangeres en triennale med fokus på smykker, metall og tre. Utstillingen er juryert i to omganger av fem jurymedlemmer, hvorav tre er kunsthåndverkere og to har særskilt kunstteoretisk kompetanse.
Utstillingene «Materialtretthet» og «Rester» presenterer 149 verk av 33 kunstnere.
Jorun Kraft Mo: "Silas sin"
Det ble så stille – det ble så trangt.
”Vingeklippet” ligger jeg her i ei hylle sammen med trepinner i alle slags varianter. Fin bjørk, må jeg innrømme, dreide stolbein som ser trøtte ut, hassel i ulike dimensjoner og rette furulekter som må ha gått igjennom en prosess i saga jeg ikke tør tenke på.
I dette selskapet sanker jeg ikke mye skryt. Det blir å leve på minnene fra å være midtpunktet i stua og den tilmålte tid hvor alle skrøt av det flotte juletreet. Etter hvert skjønte jeg at min tilværelse var forandret til kategorien emner det var nyttig å samle på. Opplevelsene gikk stort sett ut på mye bråk av hammer og sag på dagtid, og i lange perioder var det ingen som viet oss i hylla noen særlig form for oppmerksomhet. Natt og dag, sommer, høst, vinter og vår.
Vi lå der litt slitne og mørbanket, men vi lyttet – til det som foregår på et verksted.
Elisabeth Engen: "Thonetbukett"
Her har jeg tatt utgangspunkt i et av verdens mest suksessrike kommersielle produkter. I 1859 designet Michael Thonet en stol i dampbøyd bøk, den skulle bli verdens mest populære og mest produserte stol, uforandret i 150 år. Modell 214, som den heter, produseres ennå i dag. Stolen består av seks komponenter (pluss skruer og muttere). Den er antagelig også verdens mest etterlignede møbel. Jeg kom over et parti av slike etterligninger, og har utforsket komponentenes muligheter til å danne nye former og sammenhenger. Potensialet i disse seks komponentene synes uendelige, og Thonetbukett er ett av resultatene som er tenkt som en hyllest til Thonetbrødrene.
Til vanlig arbeider jeg tredimensjonalt med skulptur, møbler og installasjon. Mitt materiale er tre, og møbler er min viktigste referanse. Jeg liker møbler fordi de er dimensjonert i forhold til menneskekroppen. Og jeg savner mål som tomme, fot og favner av samme årsak.
Folk flest bytter ut det de har, alt etter trender og gjeldende moter. Disse skifter som vi vet i et stadig økende tempo. I vårt samfunn blir store verdier kastet uten skrupler og særlig ettertanke. Gjennom mine prosjekter ønsker jeg å kommentere dette ved å lage "nye objekter", satt sammen av kasserte gjenstander. Mine ambisjoner er å framkalle det jeg mener har en verdi ut ifra form, håndverk/teknikk og materiale. Gjennom nye komposisjoner framheves taktile og visuelle kvaliteter. Og jeg vil gjerne rette søkelyset mot det som er gjemt og kanskje glemt.
DELTAKERE PÅ MATERIALTRETTHET
Marie Asbjørnsen
Millie Behrens
Silje Iren Bergsvik
Mona Bjørnsen
Sigurd Bronger
Putte Helene Dal
Morten Allan Egstad
Lillan Eliassen
Elisabeth Engen
Christine Gaudernack
Ragnhild Gjems
Kirsti Reinsborg Grov
Ingjerd Hanevold
Elisabeth Hoff
Anita Hofgaard
John Roger Holte
Fie von Krogh
Nanna Melland
Jorun Kraft Mo
Ingrunn Oddny Myrland
Toril Redalen
Maria Manuela Rodrigues
Anne-Karine Solgaard
Tina Tvedt
Pål Vigeland
Arne Aalberg
Ann Kristin Aas
Kari Aasen
DELTAKERE PÅ RESTER
Marie Bonfils
Hanna Hedman
Helena Lehtinen
Inni Pärnänen
Petrucha Sehested
|
|
|
|
|
|